DER FINDES IKKE NOGET SOM EN

SUNSWEET® SVESKE
Sunsweet is an agricultural cooperative

Sunsweet Prunes

Om svesker>Svesker og en sund fordøjelse>Hold maven sund

Hold maven sund

Fordøjelsen kan være en kompliceret ting.

Den er en følsom proces, der alt for nemt kan komme ud af balance på grund af fysiske og følelsesmæssige udfordringer fra nutidens livsform. Langsom fordøjelse kan have en uønsket virkning på hele kroppen og medfører symptomer som oppustethed og forstoppelse.

Svesker og deres saft har længe været forbundet med en god fordøjelse. Nu understøtter videnskabelige resultater det. Forskningen foreslog, at svesker bør betragtes som "første behandlingsform", når det drejer sig om at holde maven i orden. Forskningen fandt, at når 100 g svesker indtages på daglig basis, hjalp de til en normal tarmfunktion lige så meget som fibertilskud.

Vores fire hovedtips til en god, sund fordøjelse:

Spis flere fibre: At tilføje flere fibre til kosten er helt sikkert godt for fordøjelsen. Fibre sammenbinder ufordøjet mad og bakterier, og det fremmer deres passage igennem din krop. Inkludér masser af frisk frugt og grøntsager i din daglige menu, og glem ikke tørret frugt som svesker.

Sørg for at få vand nok: Dehydrering kan medføre en hel masse fysiske symptomer – som hovedpine og træthed – og forstoppelse er en særlig ubehagelig sidevirkning. Vand, urtete og frugtsaft tæller alt sammen med i de dagligt anbefalede 8 glas væske.

Bevæg kroppen: Regelmæssig, fysisk aktivitet kan forbedre din forbrænding, og dit følelsesmæssige velbefindende får et kærkomment løft. Vidste du, at motion også hjælper dit fordøjelsessystem med at holde sig form og være i orden? For at du kan være motiveret, skal du vælge en aktivitet, du holder af, og tilmelde dig sammen med en sportskammerat.

Slap af: Stress er dårligt for kroppen så vel for hovedet og kan give fordøjelsesproblemer. Hav nogle få afslapningsøvelser ved hånden, når det følelsesmæssige pres begynder at stige. Gode og enkle metoder er at lytte til beroligende musik og tale med en ven. Og hvorfor ikke også prøve at få nogle dybe åndedrætsøvelser indlagt i dine daglige rutiner? Du indånder mere ilt, og det kan hjælpe til med at fremme fordøjelsesprocessen.